Wilde Ziel

Blog

Inhoudsopgave:

Inwijding door vliegende piemels: Tantra door de eeuwen heen in Oost èn West..

Het hele universum is bevolkt, zowel in ons als buiten ons met vormen, krachten en toestanden. Engelen, goden, demonen, slangen of draken zou je kunnen zeggen.
Maar de kern ervan is simpel, alle religies en alle spirituele, mystieke stromingen komen tot één essentie, namelijk de gedachte: er is één bron waar alles uit voortkomt. Eén energie uiteindelijk, die ook in ons doorleeft, levensenergie.
Wij maken deel uit van die bron, zoals een golf of een druppel onderdeel is van de oceaan. Er zijn verschillende dynamieken, stadia: zoals: ontwaken, scheppen, bekrachtigen, vernietigen, vergeten (slapen, dromen). Of nog simpeler: de cycli van geboorte – leven – dood; bewustzijnslagen van het bestaan, die ook in ons weerspiegelen.

Er zit een zoeker in ons..

Alle religies komen uiteindelijk uit op het ervaren dat het goddelijke in jezelf zit en dat er een bijzondere kracht in jezelf is, die uitstijgt boven het wereldse gedoe. Maar het ook omvat (non dualiteit).
En er zit een zoeker, een held op reis in ons allemaal, om die ultieme kracht te ontdekken, te voelen, te ervaren en ons te herinneren.
Over de hele wereld zijn er rituelen bedacht om die kracht los te maken, om een proces van zuivering van gedachten en intenties op gang te brengen en om er op de wereld vrede en liefde mee te brengen.


De (voorbeeld) held of novice is uitgerust met een gezond lichaam, een sterk karakter met eigenschappen zoals: mededogen, krijgersinstinct, moed, vastberadenheid en onvoorwaardelijke liefde. Die worden allemaal getest vanuit de intentie om trauma’s te helen, door te vergeten wie je was vóór je inwijding. Zodat je makkelijker je menselijke angsten, leed en verstrikkingen kunt overstijgen. Eerst leer je ont-leren.
We vertellen allemaal mythen over voorbeelden van zulke helden (of goden en half goden) als inspiratie en motivatie om zulke eigenschappen in onszelf te ontwikkelen.

Overgangsrituelen:

Elke cultuur kent of kende inwijdingen. Vroeger waren dat rites de passage, tegenwoordig zijn het menselijke crises en persoonlijke depressies, waar we therapie voor zoeken of spirituele leringen voor vinden. Met als doel om het evenwicht te vinden in de beweeglijke stadia van groei en inzicht. Zonder ons hoofd te verliezen.


In de beginjaren gaan de rituelen over de transitie van geboorte en kindertijd naar seksualiteit en relaties.
In de rijpe jaren gaan ze over de transformatie van seksualiteit tot spiritualiteit (liefde) in en/of buiten relaties. En in de laatste jaren gaan ze over de relatie tussen dood en spiritualiteit (liefde): wat blijft voortbestaan en wat niet (onthechting en in contact komen met het onsterfelijke).


De rol van seksualiteit:

Seksuele activiteit is het overbrengen van levensenergie. Eerst om kinderen te krijgen, later om te helen en te verbinden en weer later om los te laten en terug te keren tot eenheid.


Dat hele proces, waarbij de rol van seksuele overdracht verandert, wordt gesymboliseerd in de transformatie van dier tot mens (weerwolf, Minotaurus, Centaur), of van slang tot godheid (slang met vleugels, penis of vagina met vleugels en kroontjes erop) of van draak tot ridder. En nog veel meer symboliek, om de veranderde bewustzijnstoestanden weer te geven, waarin de mens zich begint te herinneren wie hij eigenlijk is en waar hij vandaan komt.
Sinds mensen reizen, zijn ze met elkaars inwijdingen en geloof in aanraking. Zo is de leermeester van de Griekse Pythagoras op reis geweest om in Egypte en India zijn kennis op te doen. En leerden de schrijvers van de Skandinavische Edda van de Aziatische reizigers die naar hun leefgebied kwamen. Of bezochten leermeesters uit India de wereldbibliotheek in Alexandrië.

Geheime en beschreven Tantra:

Over de hele wereld zijn er sjamanen en ingewijden, die geheime riten houden en niet aan iedereen vertellen hoe je die spirituele levenskracht activeert. Maar in de middeleeuwen heeft ene Abinava Gupta uit India, veel van deze kennis en technieken uit heel Azië verzameld in o.a. de Tantra Loka.


Tegenwoordig bestuderen Amerikaanse hoogleraren deze Sanskriet teksten intensief. Vanuit die kant is door (o.a.) Christopher D. Wallis (Hareesh) het voorstel gekomen om uitsluitend deze teksten en leringen die hieruit voortkomen door hun lineage, Tantra te noemen.


De kenmerken die hij geeft van Tantra, komen grotendeels overeen met de eeuwenoude leer, rituelen, inwijdingen, waar ik hierboven op doel. Alleen in India heet die leer: Tantra, omdat Tantra o.a. “boeken” en later methode betekent in het Sanskriet.
Sinds halverwege de vorige eeuw heeft ook veel moderne westerse kennis de naam Tantra gekregen, omdat het een merknaam is geworden. Zo is er Tibetaanse tantra, Egyptische Tantra, tantrisch sjamanisme.


Daarbij legt het moderne westen een zware focus op die onderdelen van Tantra, die gaan over lichamelijke verering en seksuele vereniging. Op mystieke seksualiteit dus. Hareesh e.v.a. verzetten zich tegen die eenzijdige focus, met als argument dat er niet veel over geschreven is in de “tantra’s “ uit Kashmir van Abinava Gupta.

Maar Abinava Gupta was ook een kunstenaar. En naast zijn Tantrische geschriften heeft hij ook een uitgebreid werk uit de Veda’s over theater becommentarieerd. Een standaard werk dat nog steeds gebruikt wordt en mensen leert wat het doel van muziek, kunst, theater en met name komedie is. Daarin nemen erotiek, genieten, jezelf uiten, een belangrijke plaats in. Het vermogen om te genieten van het leven en van sensualiteit werd belangrijk gevonden, omdat de tantrische leringen dan beter ervaren en begrepen kunnen worden.


Komedie was dus kennelijk het benodigde medicijn om het empowerment van Tantra beter te kunnen ervaren.
Verder zijn er natuurlijk ook heel wat verhalen bekend over technieken, rituelen, leringen en inwijdingen, die nooit zijn opgeschreven. Want het zwijgen werd beklonken met een bloedband of ander magisch ritueel, onder bedreiging van vreselijk leed of sterfte als het zwijgen verbroken zou worden. Zowel in het oosten als in het westen op de aardbol.

Ons collectief trauma over lichaam en seksualiteit

Nu ik een tijdlang gelezen heb over waar spirituele (opgeschreven) Tantra over gaat, kom ik tot de ontdekking waarom het westen in dit tijdperk zo op seksualiteit focust. Dat is niet omdat het lekker commercieel is of omdat er ooit vertaalfouten zijn gemaakt, zoals wel wordt beweerd. Het lijkt er eerder op dat in het westen liefdevolle, empowerende sensuele aanraking, het medicijn is om het contact met het (eeuwenlang verafschuwde) lichaam te herstellen. Waardoor mensen universele liefdesenergie leren voelen, die het spirituele ontwaken op gang brengt.

In de geschiedenis die achter ons ligt, hebben we nog méér dan in het oosten, geworsteld met magie en seksualiteit.
Wanneer de levensenergie begint te stromen, kunnen mensen knettergek worden. Door de hele geschiedenis zijn er verhalen over groepen die zich begonnen af te scheiden en steeds engere inwijdingen en rituele feesten gingen houden. Met drugs, vreselijke (mensen of dieren) offers en wilde lust. Waardoor deze groepen een bedreiging voor de samenleving begonnen te worden. Ze zijn door alle eeuwen heen ook telkens weer verboden, in oost en west. Dat was al zo in de oudheid.

De Indiase Rig Veda (1500 jaar ouder dan Tantra) schrijft over groepen rondtrekkende naakte, met gele modder ingesmeerde mensen (mannen en vrouwen), die hun bewustzijn en hun emoties onderzoeken om zo tot een hoger spiritueel inzicht te komen. Waarbij de tekst opmerkelijk doet denken aan de “witte, zuivere mensen” die rondtrokken door Zuidelijk Europa, als man en vrouw gelijkwaardig aan elkaar. Deze katharen waren zo bedreigend dat ze de aanzet vormden tot eeuwenlange Inquisitie door de katholieke kerk.


Onder invloed van het Christendom nam de angst voor seksuele riten en afscheidingsbewegingen toe. Tot het Christendom zijn intrede deed, was het in Europa uiterst moeilijk om kennis te krijgen van ondergrondse en geheime esoterische “tantrische” kennis en werd alleen een klein percentage na 20 jaar training, 7 jaar zwijgplicht etc. uiteindelijk ingewijd. Vaak zelfs alleen tegen betaling.

Invloed Christendom en Islam


Na de christelijke slavenopstand tegen de Romeinen en de daarop volgende invoering van het christendom (om politieke redenen), werden vele rituelen en geheimen door de “niet christenen” opeens naar buiten gebracht. Dit in de hoop dat de christenen zouden stoppen om hen te vervolgen. Maar ondanks uitleg van (bijvoorbeeld) de volgelingen van school van Pythagoras, dat het uiteindelijk allemaal over éénzelfde goddelijke kracht gaat, werden al deze mensen in de pan gehakt.
Mogelijk omdat de kennis die opeens op straat lag, nòg bedreigender werd voor grote groepen tot het christendom bekeerde mensen, omdat ze niet konden lezen en schrijven. De uitgebreide bibliotheek in Alexandrië werd meerdere malen in brand gestoken, later ook door volgelingen van de Islam en er ging daadwerkelijk veel kennis verloren, die niet meer terug te halen is. Het zou kunnen zijn dat boekverbrandingen eigenlijk meer wraakacties waren voor jarenlange onderdrukking door de elite en “schriftgeleerden” (want die hadden als enigen toegang tot geheime boeken).


Dit herhaalde zich in de latere middeleeuwen nog eens, toen met de inquisitie veel mensen werden vermoord, omdat ze bijvoorbeeld magische spreuken declareerden (oftewel mantra’s), kennis van kruidengeneeskracht hadden en als heks of tovenaar (dat was dus eigenlijk elke leermeester) werden gezien.

Ontdekking van inheemse riten en symboliek  tijdens westers kolonialisme:

Maar vanaf de tijd dat o.a. de Britten over de hele wereld gebieden kolonialiseerden en kerkelijke missionarissen uitzonden, kwamen er opmerkelijke verhalen binnen. Eind 19e eeuw waren er in Europa hele instituten opgericht (o.a. in Londen), die de legendes en het volksgeloof van de “heidenen en wilden”, wetenschappelijk bestudeerden. Via de missionarissen werden toen inheemse talen geleerd en ook het Sanskriet bestudeerd.


Duizenden jaren oude inzichten vanuit o.a. de Indiase Veda’s en Tantra’s, beïnvloedden filosofen zoals Schopenhauer. Natuurlijk waren de vertalingen gebrekkig en werd niet alles begrepen, maar de interesse was er wel. Hieruit is ook de psychotherapie ontstaan. De vele symbolen die terug te vinden zijn in mythes over de hele wereld, begonnen een universele betekenis te vormen. En seksuele thema’s namen hierin een speciale plek in, wat compleet nieuw was voor het toen preutse Europa, dat aanvankelijk juist allerlei inheemse riten en kennis had verboden. Maar de erotische thema’s in verhalen werden toch door Britse en Europese wetenschappers bestudeerd. Hierdoor begon het begrip ervan weer toe te nemen.


Freud en Jung, bestudeerden dromen en mensen met psychische problemen, en ontdekten dat ze een collectieve beeldentaal vormen. Vlak na de tweede wereldoorlog verscheen het boek: De held met duizend gezichten, van Joseph Campbell. Dit trok een parallel tussen de mythen en riten in culturen over de hele wereld en deelde ze in in fasen. Met als rode draad het telkens (geestelijk) sterven en opnieuw geboren (moeten) worden om boven problemen uit te stijgen (symboliek van de slang, de dag, dageraad en nacht). En als doel vereniging met de ultieme bron (de zon stond vaak symbool voor de onuitputtelijke eeuwige levenskracht). Dit verschijnsel kwam Joseph zowel op de schaal van samenlevingen tegen als op individueel niveau.

Opkomst Empowerment vrouwen en inheemse volkeren:

In de jaren 80 vorige eeuw, verzamelde Clarissa Pinkola Estes, zelf psychiater en werkend met de psychoanalyse, nog meer verhalen. Ze had een belangrijke invloed op de emancipatie van de vrouw, door haar boek over de Wilde Vrouw of de wilde ziel (Running with wolves).
En Empowerment bewegingen stonden op, die zich sterk begonnen te maken voor het behoud van de wijsheid van inheemse culturen en minderheden over de hele wereld. Ook werd empowerment ingezet om vanuit die wijsheid, onze aandacht meer te richten op het sluiten van de kringlopen in de natuur en het verbeteren met het contact met de natuur. Voor een betere levenskwaliteit en minder vervuiling. Permacultuur, sjamanisme en verschuiving van afslank diëten naar gezondheidsdiëten in combinatie met Yoga, zijn daar weer het gevolg van. De verhalen, thema’s en de symbolieken van al deze oude culturen zijn langzamerhand bekend geraakt door de opkomst van internet.


Waar inwijdingen vroeger lang duurden, gevaarlijk of gruwelijk waren, zo ligt nu (weer) alle kennis op straat. Maar er zijn hardere godsdienstoorlogen dan ooit, ondanks dat je zo op je telefoontje kunt vinden dat de wortels van de Islam, het Jodendom, het Christendom en de Indiase geloofsrichtingen een gezamenlijke bakermat hebben en in essentie allemaal gaan over het goddelijke in jezelf ervaren. En dat alleen de weg naar die ervaring toe, verschilt.


De focus op seks en het lichaam in het westen, lijkt een reactie te zijn op de eeuwenlange onderdrukking ervan. Logischerwijze worden juist ook die kanten naar voren gehaald, nu blijkt dat juist die energie, mits goed begeleid, kan zorgen voor toegang tot het hogere spirituele bewustzijn en bevrijding van pijn en leed.

Vliegende piemels en vuur in je buik:

Pas nu we toegang hebben tot al die verhalen over de hele wereld, valt op dat mensen het allemaal door de eeuwen heen hebben over een bliksemkracht of een vuur in hun buik, waardoor ze (juist ook vaak in groepsverband) een enorme spirituele, helende kracht kunnen opbouwen met elkaar.


Sinds de heksenjacht in de Middeleeuwen liep niemand meer met een vliegende piemel op zijn jas, op zijn Pelgrimstocht. Daarvóór was dit symbool een amulet, evenals de vliegende vagina of een vagina te paard. Het waren symbolen om het boze oog af te schrikken. Een bescherming tégen het kwaad dus. En waarom dat zo goed werkt, begrijp je pas als je de kracht van heilige seksualiteit ervaren hebt.

Geheimtaal, omkeertaal en raadsels in Tantra:


In het westen is seksualiteit altijd wel omstreden geweest. Al eeuwen voor de jaartelling werd in sluimertaal, omkeertaal, raadsels of droomtaal aan ingewijden verteld waar het gewijde vuur vandaan kwam.


Als je bijvoorbeeld kijkt naar het begrip: het Lam gods, kun je zien hoe dat werkt. Als je de Latijnse woorden (Agnus Dei) omkeert (Agni Deus) , kun je ze herleiden naar het Sanskriet. Agni betekent vuur of God van het vuur. Dat was een vriendelijke kracht of een kwade kracht. En Deus komt van het Sanskriet woord voor de God van de dag. Lam is de lettergreep mantra van het eerste (basis)chakra. De kleur ervan is vuurrood. De betekenis van het Sanskriet woord Lam is: genieten van seksuele energie (waardoor je in overgave komt).


Onze uitdrukking van lam zijn in de betekenis van je te buiten gaan aan genot van drank of seks, refereert daaraan. De haan die de zonsopgang aankondigt, de haan met peniskop of de vliegende piemel met pootjes en een kroontje, was het symbool of het amulet ervan. De haan stond bekend om zijn volharding (in het gevecht of in het beschermen van de kippen), zijn seksuele drift en zijn waakzaamheid. Hij werd de aankondiger van de dag en van de waarheid.
Een verwijzing naar de dageraad in verhalen was al genoeg om aan te geven dat het hier gaat over een geheime inwijding of rite. Het beschermende symbool dat in het westen al van ver voor de jaartelling tot in de 14e eeuw erna te vinden was, komt ook al eeuwenlang als zodanig in India en Tibet voor (Shiva, Yoni, Linga).
Als je durft te genieten van seksualiteit, niet meer bang bent voor peniskoppen, kikkers, slangen of wat dan ook, ben je ingewijd in het eerste chakra. Dan ben je dus stabiel in je eerste huis: je lichaam, je incarnatie. Seks krijgt dan vervolgens de kracht om het heilige vuur in beweging kan zetten, mits dat met de juiste intentie, volharding en kennis gebeurt. Mist dat, dan krijg je misbruik of waanzin.

Ook over Boeddha en Augustinus zijn verhalen geschreven dat ze een uitbundig of uitgebreid actief seksleven hebben geleid, voordat (of waardoor) ze tot hun hoogste spirituele inzichten kwamen.


Daarom was Tantra, dat dus feitelijk pas kan beginnen als je dit stadium hebt bereikt, geheim en (eventueel) alléén toegankelijk met hulp van een ingewijde leraar.
Nu moeten we het vaak zonder zo’n ingewijde leraar doen. En dat kost veel moeite en doorzettingsvermogen. Maar we komen er wel: want uiteindelijk verlangt iedereen ernaar om zich te ontwikkelen, te bevrijden van beperkende angsten en lijden, en meer in balans te komen. Door je open te leren stellen voor de energie van het wezen dat je in je kern bent, kun je je volledige potentie leven. En dat weten we eigenlijk allemaal ook wel, diep van binnen.

Geraadpleegde bronnen :


Tantra Illuminated (Christopher D. Wallis (Hareesh, 2012)
De held met de duizend gezichten (Joseph Campbell, 1946)
De ontembare vrouw (Clarissa Pinkola Estes, 1984)
Goddess Durga and Sacred Female Power (Laura Amazzone, 2010)
Geschiedenis der Vrijmetselarij en der geheime genootschappen van vroegere en latere tijd (F.W. Bègue – Clavel, 1843)
De mens en zijn symbolen (Carl Jung, 1966)

Mythen en mysteries .nl (website)
Erfgoed sHertogenbosch (gemeentelijke website)
Abe de verteller (website)

Wikipedia: diverse begrippen, tantra begrippen, rituelen, filosofen en inheemse volkeren

Twee Sanskriet woordenboeken, diverse begrippen en woorden

Sacred -texts.com (webste): artikel: Satapatha Brahmana, met tekst over oude vedische rituelen, waaraan seksuele vereniging te pas komt.
Sacred texts.com (website): alle Aino Folktales (=the land of the hairy men) van Japanoloog/professor Basil Hall Chamberlain uit 1888. zoals” the island of women” over tanden in de vagina’s van vrouwen, die penissen afbeet. (nav het penis festival in Japan)

mdpi.com (website), artikel: I am afraid of telling you this, lest you’d be scared shitless! The myth of secrecy and the study of Esoteric Traditions of Bengal: studie van de Baul mensen uit Bangladesh, over hun tantrische leefwijze en waarom Tantra geheim gehouden wordt. Ontrafeling van soorten geheimen en motivaties. Auteur: Carola Erika Lorea van 25 mei 2018.

©Janine Vermeulen, november 2019

Kan Tantra de wereld redden?

Afgelopen week sprak ik een vriendin met wie ik heel veel samen ondernomen heb om de wereld een beetje beter te maken. Van empowerment projecten in de wijk tot en met permacultuur workshops en lessen in gezonde voeding geven. Ze vroeg mij om een enquête te tekenen voor aanpak klimaatverandering. Vervolgens had zij het over 5G en wat daar allemaal mis mee is...

Hoe komt het dat niemand over al die grote problemen praat? Vroeg mijn vriendin. Interesseert het niemand? Jawel, zei ik, maar veel mensen voelen zich machteloos. 

Zijn we dat ook?

Tantra leert je om anders waar te nemen en je kracht te durven voelen. Dat verloopt in fases.

Persoonlijke crises zou je als inwijdingen kunnen zien om in een ander soort bewustzijn te komen. Dat verloopt niet in een rechte lijn, maar schoksgewijs: je stapt a.h.w. door een klapperend deurtje en vangt steeds een glimp van hoger bewustzijn op, totdat je op een dag terug kijkt en ziet dat je erin geland bent en de onvoorwaardelijke liefde beklijft. Maar soms lijkt het of je maar heen en weer blijft schieten tussen twee lagen, waardoor je steeds uit balans bent. Dan is het fijn als er metgezellen op je pad zijn , die je een duwtje geven zodat je doorstroomt naar een nieuwe ervaring, heldere waarneming en meer bewust - zijn. Die duwtjes waren vroeger geheime inwijdingen en inzichten.

Over de hele wereld worden sprookjes, allegorische en symbolische verhalen doorgegeven. Daarin zit vaak kennis over inwijdingen, bewustzijnslagen en het pad naar (super)bewustzijn zijn verstopt. Ze worden ook in oude (esoterische) geschriften genoemd.

Een van de bronnen is de middeleeuwse Abinava Gupta, de Gupta beweging die honderden veel oudere verschillende richtingen gebundeld heeft tot wat we nu klassieke Tantra noemen. Maar er waren in die tijd nog veel meer ondergrondse stromingen en geheime inwijdingen tot andere bewustzijnslagen en krachten dan het gewone alledaagse.

Onze westerse spirituele retraites, orkshops en zelfs ook sommige bedrijfstrainingen lijken wel een beetje op dit soort rituele inwijdingen. Want ze haken allemaal aan bij duizenden jaren oude kennis, die in de loop der eeuwen gefragmenteerd is geraakt.

Maar (onder meer) doordat we nu over zoveel informatie beschikken, zijn we in staat om wakker te worden en ons te herinneren wie we in essentie zijn.
In die essentie is het niet belangrijk welk concept of welke geloofsovertuiging je kiest, uiteindelijk kom je allemaal samen in de bron, het bestaan zelf.


Nogmaals: maakt dat ons machteloos?

Ga eens rustig zitten en mediteer op deze vraag... 5 minuten diep in en uitademen. Lees daarna (als je wilt) onderstaand stukje door.


Kan Tantra de wereld redden?

Het is niet genoeg om de bron van leven te bedanken, bijvoorbeeld met een offer of een ritueel.
Het gaat erom om bewust één te zijn met die bron.
Zodat je gaat ervaren dat je niet alleen een klein druppeltje in de oceaan bent... maar óók de oceaan zelf!

Door bewuste, afgestemde seksuele vereniging bijvoorbeeld, kun je enorme nieuwe impulsen ervaren, die je in 1 klap in een ander bewustzijn brengen. Vrouwen en mannen kunnen elkaar inwijden in "Tantrische of heilige seks" . Of het spontaan ontdekken en dan verder op zoek gaan op dit pad.


Want een bewuste, meditatieve, rituele vereniging maakt stil, vervuld en leeg tegelijkertijd. Daar maken de uit stress voortvloeiende begeerte en razernij plaats, voor geëerd verlangen in overgave.
Geëerd verlangen, maakt alles heilig: eten, drinken, liefhebben, dansen, kunst maken, de natuur.. het hele leven is heilig en goddelijk. Eén zijn met de schepper maakt vrolijk en blij!

Dat is wat onze voorvaderen, die oude tantristen, ons wilden bijbrengen.

Namelijk de ervaring dat het één voelen met het goddelijke, de betekenis van elke offergave verandert in vreugde. Dus ook die van: minder autorijden, minder vliegen en zuiniger zijn met energie bijvoorbeeld! Want we doen het omdat we liefde ervaren en de stem van ons hart horen én omdat we één zijn met het goddelijke, de bron. Dus niet omdat het moet, of voor iemand anders of uit angst en schuldgevoel. Maar omdat we ervaren dat we zelf de aarde, het universum en de natuur zijn.

Als we vreugdevol zijn, stoppen we ons niet vol met eten. Dat doen we alleen als we ons rot of schuldig voelen. Als we ons vreugdevol voelen, genieten we en eren we elke hap in liefde.


Daarom zijn er krachtige (adem)meditaties, die seksuele energie weer vrijmaken die eeuwenlang taboe is geweest in veel beschavingen. Seksuele energie is onderdeel van de levensenergie die vele vormen en kwaliteiten heeft. Seksuele energie transformeert.

En er zijn nog meer manieren om dit te ontdekken! In de middeleeuwen werden meditaties, visualisaties, inzichten, yoga, ademmeditaties en klankhealing bij elkaar gebracht uit een selectie van honderden "tantrische"richtingen. Tantra uit die tijd was een systeem, dat heel doordacht is en goed werkt. Ook nu herinneren we ons weer oude bronnen en brengen we gefragmenteerde kennis opnieuw bij elkaar.  Door elkaar te helpen met het terugvinden van alle puzzelstukjes (van welke religie of stroming dan ook, iedereen heeft een stukje van de waarheid) kunnen we de vreugde in alles wat we ondernemen weer helemaal terug brengen in onze samenleving en onze verslavingen afbouwen.

Tantra heeft de potentie om ons razendsnel in ons menselijke hart te brengen en ons weer te leren houden van onszelf, ons lichaam, de aarde en elkaar. En om belemmerende overtuigingen aan te kijken en op te ruimen. Het heeft ook de potentie om alle tegenstellingen te verenigen in een hoger weten, zonder dat een van de universele krachten of waarheden moet wijken voor een andere.

Misschien als we ons weer helemaal herinneren om te genieten en lief te hebben, zullen we op een dag elke hap 25 keer kauwen voordat we die doorslikken. En blij zijn met alles wat het bestaan ons geeft. Misschien dat we de tijdspanne van ons menszijn op aarde met een paar duizend jaar kunnen verlengen. En als er toch allesvernietigende oorlog, honger en ziektes uitbreken, dan biedt Tantra handvatten om vanuit een creatieve en behoedende kracht en minder vanuit schuld en angstgevoelens om te gaan met wat zich aandient.

En zoals iedereen die logisch nadenkt weet: uiteindelijk verdwijnen we weer, onvermijdelijk..

En wat zou het geweldig zijn als we dat afscheid kunnen nemen in vreugdevolle overgave, bewust dankbaar voor wat we allemaal ontvangen en onderzocht hebben in het leven.

Is Tantra moeilijk?

Wat kun je verwachten op het Tantra Roots Festival ?

Iederéén verlicht!

Soms vragen mensen aan ons, of het Tantra Roots Festival op 1 en 2 juni, niet te moeilijk is voor hen. Of ze er wel aan mee kunnen doen, ook al weten ze nog niets van Tantra?
Dan zeg ik: hoe kan Tantra nou te moeilijk zijn? Tantra is een ervaring en je loopt de kans om door die ervaring tot hele andere , bevrijdende, inzichten te komen over jezelf.

Het kan bijvoorbeeld je seksleven en je relatie totaal veranderen, maar het móóiste is: het kan je hele leven veranderen…

Bijvoorbeeld doordat je de “Backspace knop” in jezelf aanraakt, tijdens een meditatie of als je naar een Mantra concert luistert..
En de plek waar altijd dat - oeverloze, herhalende, verhaaltje over: je tekort schietende zèlf stond - is opeens LEEG. BWAM! Grenzeloos leeg! Wat een ruimte geeft dat...

En Tantra geeft je tools om die ruimte te mogen erváren, met angst en uiteindelijk zonder angst. Zonder ervan weg te lopen of het te vullen met scenario’s. Tantra is niet moeilijk, omdat het je rechtstreeks in contact brengt met je bron. Je wordt namelijk wie jij al bent.

Maar misschien is het wèl moeilijk om te begrijpen dat Tantra niet therapeutisch is bedoeld of puur seksueel. Dat zien we zo omdat we in een een individualistische tijd leven. Waarin seks en therapie zich ook voornamelijk richten op de ervaring van het individu. De energie die wordt opgewekt voedt daardoor alleen het eerste Chakra (basisbehoeften) en reikt niet tot het hart of de kruin.

Dat doet Tantra juist niet...

Want bij Tantra zijn de oefeningen en trainingen niet gericht op het amuseren of genezen van het individu, maar op het onbelemmerd ervaren van het leven, Shakti, zèlf. Je ervaart haar wel door middel van je lichaam. Maar je kunt die lichamelijke ervaring ook zien als poort naar Eenheid. Wanneer Maha Shakti door al jouw poriën en chakra's stroomt, ervaar je dat wellicht als een knetterend mega kosmisch orgasme, maar eigenlijk sta je er als mens toch een beetje buiten. Je bent het leven zelf.

Door mijn gesnuffel in de geschiedenis is me ook iets opgevallen. Telkens waar en wanneer Tantra opbloeit, zijn er groepen mensen die elkaar de hand schudden en elkaars gelijke zijn.

Ook nu. Ze komen bij bosjes binnen om hier in een veilige ruimte hun maskers af te gooien en alle schaamte over zichzelf weg te doen. Ze nodigen elkaar uit, want samen je kwetsbaar voelen, geeft steun en kracht.

Die mensen zullen alle grenzen eren, omdat je hen een spiegel voorhoudt. Elke grens die benoemd wordt, wordt gezien.

Tantra wordt gekleed gegeven, maar IS in feite naakt. Want zij is eerlijk, onthullend.... èn kwetsbaar. Maar ook: verbindend, inclusief...èn versterkend.

En die kracht die voel je meteen: in je hart, en daar waar mensen zich één voelen. Eén met hun familie, hun tantrische maatjes, de natuur...En uiteindelijk één met de aarde, de bron en die ene druppel...

Want uiteindelijk zoekt iedereen naar die ene druppel!

Janine Vermeulen, 6 mei 2019

Tantra Massage: A Touch of Divinity!

Tantra Massage nodigt uit om een poort door te gaan, die aan het fysieke verlangen voorbij gaat..

Over Tantra, Tantra massage en seks zijn veel misverstanden.Om te beginnen: Tantra gaat niet over seks maar over spirituele ontwikkeling en persoonlijke groei. Tantra Massage is geen echte Tantra, wij noemen zulke massages voortaan: A Touch of Divinity, om duidelijk te maken waar het in onze ogen over gaat.

Bij een Tantra massage gaat het ook niet over seks. De sessie is gericht op het contact maken met de totale levensenergie van jouw hele ZIJN, zonder vooropgezet doel.

Daarbij ligt nergens een speciale focus op, dus ook niet op de lingam (piemel) of de yoni (vagina). Het is een heilig ritueel, in een bijzondere afgestemde sfeer, vanuit liefde gegeven. Voor dat ritueel is openheid, kwetsbaarheid, respect en een meditatieve houding nodig.

In een Tantra sessie zien wij de gever als facilitator (= iemand die iets mogelijk maakt) om je bronnen van oer-levenskracht, voor jouw eigen persoonlijke ontwikkeling en empowerment aan te boren. Een facilitator "doet" niets, zij "geven" het niet, het zijn geleende handen aan jou en de gevers maken zichzelf eerst helemaal leeg, waardoor het mogelijk is dat er processen in gang worden gezet, die je verrijken.

Maar wat nou als je seksueel opgewonden raakt? Alles hoort bij het leven, dus ook die reactie. Het is natuurlijk en welkom zonder oordeel, net zoals alle energie die in beweging komt. De gevers mengen zich niet in seksuele verlangens en behoeften, dat doen ze ook niet met andere persoonlijke energie, omdat daar vaak de mind achter zit. En die mind geven we al zoveel ruimte, waardoor mensen gevangen kunnen raken in bestaande, bekende patronen. En dat willen we nou juist niet, toch?

In onze sessies kunnen we er vaak even om lachen als iemand uitprobeert of er aan een of ander (seksueel getint) verzoek voldaan kan worden... want we kennen die kleine kleuter wel, die stampvoetend roept dat hij dat koekje wil. Het mooiste is als je er op zo een spannend moment ook zelf naar kan kijken en dan om kan lachen. Want als je je emoties en je oordelen erover (ook schaamte, schuldgevoel) los durft te laten, kan je een poort door gaan naar onbekend terrein!

Alle energie tezamen vormt namelijk een enorm potentieel aan levenskracht. Het is echt zoveel dat je er ook totaal in kan blokkeren, agressief van worden, innerlijk door kunt bevriezen of hard van wegrennen... Dat kennen we van ons zelf. En meestal herkennen wij dit, net als veel ervaren Tantra masseurs trouwens, ook bij onze cliënten..

Het mooiste is echter om te ontdekken hoe je dat enorme potentieel wèl kan benaderen en toegankelijk maken, zonder dat je er dwingend door wordt, emotioneel of bang. En daar gaat het juist om in een sessie: om die energie te leren voelen en er helemaal bij te blijven. Om niet uit je lichaam gaan, maar er vertrouwd mee raken. Dat leert niemand op school, maar door te oefenen in en ook na een Tantrische sessie, kun je dit na een tijdje zelf gaan ervaren. En dat is geweldig!

Dat potentieel benaderen, en leren "containen", doen we door intens te ademen en speciale bekkenbodemoefeningen te doen. Of we maken die energie veilig beschikbaar, door juist enorm te vertragen en super bewust te worden van elke subtiele aanraking, die je nog dieper in jezelf brengt. Want daardoor kun je in contact komen met je "Wilde weten", het weten van je lichaam zelf, dat jou precies goed laat ademen en je helder laat waarnemen wat er in je lijf gebeurt.

Dít is nou het prachtige, Goddelijke spel: erachter zien te komen wat jij zelf nodig hebt, ín het moment! Daar is een meditatieve concentratie voor nodig, een lege mind en het allesdoordringende besef dat we als gever en ontvanger volkomen gelijkwaardig aan elkaar zijn en elkaar ten alle tijde diep respecteren. (Sommige klanten beweren dat je daarom beide naakt moet zijn tijdens de massage, maar dat is onzin, het heeft niets met een bloot lijf te maken).

Tijdens een sessie scheppen we met elkaar als gever en ontvanger, een Sacred Empty Space. En alleen dan kunnen de transformerende krachten hun werk doen, waardoor er veel meer vitaliteit, kracht, openheid, geaardheid, liefde en overgave in het leven komt. En dat maakt jou als man of als vrouw super sexy, super stralend en liefdevol voor jezelf en anderen. Dat heeft niets met de wil om allerlei soorten orgasmussen of seks te hebben, te maken. Maar je krijgt ze er misschien wel door. En pas op: want ook al heb je geen idee waarover ik het heb, je MIND wil ze vast meteen al graag bestellen... En dat kàn dus helemaal niet, zoals ik duidelijk heb gemaakt, hoop ik.

Mark en ik delen het liefst al onze kwaliteiten, technieken, ervaringen en wijsheid, opdat je net zoals hij en ik, zoveel méér kunt genieten van jezelf, van anderen en van deze planeet! En ook opdat je razendsnel allerlei oordelen die je daarbij niet helpen, los kunt laten. Dat is waar het ons om gaat! Dat is wat Tantra ons zelf dagelijks brengt en ook wat het al eeuwenlang anderen gebracht heeft...

Kortom: als je een Tantra massage of een tantra sessie bij ons of bij iemand anders boekt, weet dan dat het belangrijk is om de sessie(s) met een open spirit en vanuit het hart tegemoet te treden. Zonder oordeel...zet die mind maar even in de gang naast je schoenen en neem hem of haar weer liefdevol mee als je naar huis gaat. 

Als je eigenlijk alleen voor een erotische massage komt, zullen we je met liefde doorverwijzen naar anderen die dat graag en zelfs ook goedkoper dan wij doen. En dat is niet omdat we negatief oordelen over jou als mens of omdat we bang zijn, maar omdat we veel liever mensen meenemen op die verrukkelijke route, die open ligt als ze alles leven op hun pad en daarbij ook voorbij die mind durven gaan. 

Ik hoop dat we zo heel helder zijn over waar het bij een Tantra massage wel en niet over gaat.

Meer over: Tantra massage voor vrouwen en voor mannen

Tantra misbruik:

In de media en op Facebook circuleren sinds eind 2017 berichten over misbruik door tantramasseurs. Er is een meldpunt opgericht waar (ex) cliënten die een tantra massage, workshop of therapie hebben ondergaan zich kunnen melden. Hun medlingen zijn nu overgedragen aan de politie voor verder onderzoek. Het Meldpunt Tantramisbruik heeft misbruik door 1 of enkele tantra masseurs op de politieke agenda gekregen, omdat tot dusverre aangifte niet leidde tot vervolging. Inmiddels is één persoon aangehouden, vrijgelaten, maar nog steeds in onderzoek bij OM. Het gaat echter niet om een tantra praktijk maar om de praktijk van een energetisch therapeut, die seks zou hebben met cliënten. Als een therapeut seks heeft met cliënten is dat strafbaar volgens de wet, dat heet ontucht. Omdat therapeuten en cliënten een onderlinge machtsverhouding hebben, kan de therapeut de kwetsbare cliënt manipuleren, bijvoorbeeld om seks te hebben.

Hoewel het in casu niet om een Tantra masseur ging, heeft dit voorval wel geleid tot een golf van allerlei soorten meldingen over Tantra professionals. Wat de aard en mate van ernst in de meldingen is, blijft vooralsnog een raadsel, omdat het Meldpunt daar geen concrete informatie over heeft gegeven, alleen aantallen en soorten misdragingen, die niet nader onderbouwd zijn. Dat kan ook niet anders, omdat het Meldpunt de privacy van de melders beschermt en zelf geen klachten wegens laster/smaad wil veroorzaken.

Inmiddels hebben ongeveer 50 tantragevers zich verzameld om een beroepsvereniging van de grond te krijgen met een klachtorgaan en een Ethische beroepscode. Verder is er een website gemaakt waar je je kunt oriënteren op tantra en waar je kunt zoeken naar verschillende soorten Tantra aanbod: www.Kiesjetantra.nl. Deze website onthoudt zich van oordelen over de aanbieders, maar wel is gecheckt met het Meldpunt of er tantragevers opstaan met 3 of meer ernstige meldingen. Die zijn niet toegelaten vooralsnog, omdat eerst duidelijk moet worden wat er met deze aanbieders aan de hand is (via hoor/wederhoor door een speciale commissie).

Wat veel mensne niet weten is dat Tantra massage eigenlijk geen Tantra is. Oorspronkelijke Tantra heeft namelijk van huis uit niets met seks te maken. Tantra is een spirituele verdiepingsweg om te komen tot zelfbevrijding, verlichting. Net zoals andere spirituele stromingen. Bepaalde stromingen in oorspronkelijke Tantra mediteren op de dood en ook op seksualiteit, omdat daar veel oordelen en angst op zitten, die verlichting (zelfbevrijding) in de weg staan.

De reden voor veel angst, taboe, manipulaties en misverstanden rondom seks en de dood, is dat de energie die vrijkomt bij het sterven en bij seksualiteit enorm krachtig is en transformerend kan werken voor wie weet wat hij doet. Hier zijn speciale technieken voor ontwikkeld, die eeuwenlang geheim zijn gebleven omdat ze bij verkeerd gebruik ook schadelijk kunnen zijn. Toen tantrameesters eind jaren zestig en zeventig naar het Westen kwamen, zagen ze dat er (in onze seks-onderdrukkende cultuur) behoorlijk wat voorwerk nodig was om echte Tantra te beoefenen. Hieruit zijn seksueel lichaamswerk en tantramassage ontstaan. Tantra massage helpt bijvoorbeeld om vitale energieën zoals Prana, Kundalini bewust te worden en om de seksuele energie te "transformeren" in spirituele energie.

Zoals Tantra meditaties kent om de energie te laten circuleren door het lichaam, zo ondersteunen de handen van een masseur je om je vrouwelijke, mannelijke energie te laten stromen door de energiekanalen in je lichaam. Deze energie kan helend zijn en bevrijdend van angsten etc. Met een massage ben je als gever dus de katalysator of de "geleende" handen van degene die zijn eigen proces onderzoekt. Alles wat daarin gebeurt blijft bij de ontvanger.

Soms is dat moeilijk. Dan wordt een masseur(lees ook: masseuse) tijdelijk meegesleept in het proces van de ander. Dat gebeurt bij alle vormen van therapie en wordt tegenoverdracht genoemd. Het zusje daarvan heet “overdracht" en dat is wanneer een cliënt tijdelijk verliefd wordt op de gever. In therapievormen is er veel angst en zelfs taboe over overdracht en tegenoverdracht. In oosrponkelijke of in Neo Tantra wordt verondersteld dat de gever eerst jarenlang gemediteerd heeft en precies weet of voelt wat van hem/haar is en wat niet. Maar inmiddels is het aanbod van Tantra "professionals" enorm gestegen en daarmee ook van mensen die geen Tantra achtergrond hebben of een andere achtergrond waarin je jezelf goed hebt leren kennen en professioneel bekend bent met overdracht en tegenoverdracht.

Echter bij het werken met hoge en intense spirituele energie zoals bij Tantra, is het belangrijk om jezelf daarin te kunnen dragen. Want anders raakt men verstrikt met de cliënt. Dan denkt de gever dat hij of zij op gelijke golflengte zit als de cliënt, terwijl hij/zij in werkelijkheid alleen zijn eigen intense levensenergie voelt.  Terwijl of waardoor zelfs de cliënt bevriest, zich terugtrekt of helemaal in de weerstand is geschoten. Vooral als de gever zich te snel openstelt voor deze levensenergie en de cliënt een vorm van trauma heeft of uberhaupt niet gewend is aan deze energie, die gemakkelijk te verwarren is met "ordinaire seksuele lust" en dat niet per se hoeft te zijn. In onze cursussen zien we tegelmatig dat deelnemers ook te snel gaan. Omdat ze bijvoorbeeld nog heel erg bezig zijn met iets "te doen", hun best doen en dan niet zijn afgestemd en de ander niet goed voelen.

Veel mensen die in een beroep als dit belanden, kiezen dit juist omdat ze het van nature fijn vinden om te geven. Maar beginnende of autodidactische gevers zijn daar vaak ook nog ingespannen mee bezig, “aan het werk”. Ze vergeten dan juist om tijdens een sessie simpele dingen te doen zoals: hoe gaat het met je? Ben je er helemaal bij? En ze weten ook nog niet goed hoe ze de ontluikende gevoelens van (Zelf!) liefde van de cliënt helemaal bij de cliënt moeten laten.

Verder valt me op dat een aantal tantra masseurs de “gevaren” van een spontane heftige Kundalini awakening niet kent en er ook niets aan doet om dat te voorkomen. Een Kundalini awakening is kort gezegd de situatie waarin een intense levensenergie door de ruggengraat gaat bewegen tussen het bekken (sekscentrum) en het hoofd, wat oa. tot zenuwpijn kan leiden, emotionele instabiliteit en zelf psychoses.

Tijdens tantrasessies kan er ook nog iets anders gebeuren: De hoge, liefdevolle energie tilt de gever zo hoog op, dat hij contact met de gewone dagelijkse werkelijkheid verliest. Als de ontvanger niet meer reageert en de gever niets meer vraagt, kan het helemaal verbonden en afgestemd lijken , maar het kan ook zijn dat beiden in hun eigen prachtige wereld zitten. Dat is op zich niet erg, maar er kunnen ook licht psychotische verschijnselen optreden zoals: je onderscheidingsvermogen van wat realiteit is verdwijnt. De werkelijkheid valt uiteen en je kunt als ontvanger hele diepe transformerende ervaringen krijgen. Verlichting of je goddelijke natuur voelen. Voelen dat alles en iedereen 1 is. Ook de gever kan daar in zitten, waardoor het normale oordelen ook verdwijnt en het penetreren, andere seksuele handelingen als door hem of haar als “Goddelijk” of helend worden gezien en uitgevoerd. En zo kunnen ze ook echt worden ervaren door beiden. We praten dan allemaal nog over goed bedoelde intenties, zoals het oplossen van blokkades, het helen van trauma’s.  En als het afgestemd is,  dan kun je het goddelijke Shiva en Shakti in jezelf ervaren en voel je je herboren, empowered etc.

Echter: er zijn ook situaties waarin gever en ontvanger niet zijn afgestemd . En omdat ontvanger zich helemaal openstelt voor de gever (anders werkt het  niet) kan gever dan snel iets doen wat totaal, maar dan ook totaal niet klopt. Denk maar aan een soort tantrische kat: het ene moment ligt de kat op apegapen vreselijk te genieten, het volgende moment slaat ze de nagels in je vel omdat je een millimeter verkeerd zit. Als we die reflexen niet afgeleerd hebben en ook in contact kunnen blijven en zien wat er gebeurt (hoeft dus helemaal niet over seksuele aanraking te gaan hoor), dan blijven we open en aanwezig. Maar vaak mogen die reflexen er niet zijn en dan komt de angst erbij en vervolgens de mind. En worden deze ervaringen als trauma opgeslagen, als “ iets dat er niet mag zijn”. De ontvanger bevriest, vecht of vlucht na de “verkeerde” aanraking . En als het bevriezen niet wordt herkend en er ook aanraking is van intieme delen, dan klinkt het meteen als aanranding of verkrachting.

Tenslotte is er nog de situatie dat de energie tijdens de sessie voor beiden goed is en er een positieve overdracht is, waarbij de ontvanger zich enorm opent, maar de  “goddelijke” energie, het eenheidsgevoel verkeerd interpreteert. Het “persoonlijk” maakt.  En als de gever zich dan professioneel gaat opstellen, gaat de mind van de ontvanger hiermee aan de haal. Dan wordt een prachtige ervaring opeens als bedrog en een herhaling van een oude afwijzing ervaren. Het kost veel inzet, inzicht en doorzettingsvermogen van jezelf om in dit soort dynamieken je eigen zuivere pad te vinden. Vandaar ook dat in het Oosten veel meer met vaste leraren wordt gewerkt. Het van workshop naar workshop hoppen of sessies bij meer mensen tegelijk doen, maakt het voor jezelf erg zwaar, omdat je dan de nodige nazorg mist en de “gewone” wereld van je vrienden en kennissen je ervaringen niet herkennen, laat staan begrijpen.  Het is een eenzaam pad, waarbij je uiteindelijk als je je naar binnen richt en je eigen guru leert zijn, uit kan komen, maar het duurt een tijdje voordat je daar bent.

De makkelijkste manier voor tantragevers en masseurs om zulke complexe situaties te vermijden lijkt te zijn om geen genitaliën meer aan te raken. Ook ik overweeg om in mijn praktijk helemaal niets aan te raken en alles energetisch te doen. Om alleen nog te mediteren en te coachen.  Dan lijkt er niets aan de hand te zijn.

Maar ik realiseer me ook dat de overheidsregels zijn opgesteld vanuit een tijd en inzicht en voor een werkgebied waar een machtsverhouding bestaat tussen gever en ontvanger. Bij een afgestemde tantra massage of bij een tantra workshop hoeft er beslist geen sprake te zijn van machtsongelijkheid,  dat hangt mede af van de intentie van de ontvanger en van de gever.

In dat werkveld ontstaat machtsongelijkheid vooral door gebrek aan opleiding, kennis of zelfinzicht bij zowel de gever als de ontvanger. Waardoor je bijvoorbeeld denkt dat je een trauma met tantramassage moet helen, of waardoor je verkeerde verwachtingen hebt over het verloop en de afronding van een sessie.  Of waardoor de gever dan bepaalde oefeningen en checks niet doet . Dan wordt er aangeraakt en geen nee uitgesproken (door uittreden, in slaap vallen of uit angst), of erger nog: een nee wordt genegeerd of er wordt zelfs gemanipuleerd totdat er een ja komt . 

Tantra massage komt juridisch gezien dichtbij de definitie van een sekswerker. Maar qua intentie is het totaal verschillend daarvan of althans dat zou het moeten zijn .  Mijn mening: Het opwekken van seksuele energie moet door een zuivere intentie gedragen worden. Bijvoorbeeld voor heling of voor het vrijmaken van lichaam en geest van blokkades. En de ontvanger moet altijd eigenaar van het proces blijven. De gever moet daar ook alles aan doen om dat te bewerkstellingen. En daar is specifieke kennis van nodig, die  niet iedereen heeft. Er zijn wel gelukkig hele mooie methodieken voor zoals consent, waarbij de wil getoetst wordt en gesterkt.  Maar dan nog: het is en blijft voorwerk. En tantra is geen therapie en ook geen seks. Daardoor is wat er nu gebeurt wel moeilijk te begrijpen door media, overheid en politiek.

Vanuit mijn jarenlange achtergrond als juriste  bij de Rijksoverheid weet ik dat als de politiek de minister aanspreekt  op een onveilige situatie,  de minister zich vaak gedwongen voelt om dat snel “op te lossen” met soms drastische maatregelen. In dit geval zal de minister snel willen grijpen naar een aanpassing van de wet . Dat kan betekenen dat tantra altijd onder sekswerkers gaat vallen en iedereen een vergunning moet hebben om een praktijk te mogen uitoefenen. Daarmee parkeer je tantra in de seksbranche. En aangezien je voor een thuispraktijk geen bordeelvergunning krijgt en er maar een paar seksinrichtingen zijn die sowieso een vergunning krijgen, blijven alleen grotere commerciële seksbedrijven over die “tantra massages” gaan geven.  En dat willen we nou juist helemaal niet.

Het lijkt er dan op of we voor de zoveelste keer in de geschiedenis op weg zijn naar een periode waarin vrije geesten te bedreigend zijn geworden. Tantra is door de eeuwen heen  geheim gehouden, omdat het niet begrepen werd. Daarom zijn er dus ook zoveel verschillende stromingen ontstaan. En daarmee dus ook verdeeldheid en verschillende interpretaties. ..

Waar een minister wel gevoelig voor is, is als de maatschappelijke veranderingen aantonen dat een wet achterhaald is of genuanceerd moet worden. Dat betekent in de praktijk dat ambtenaren in beweging komen als er draagvlak is. Jammer genoeg wordt Tantra nu op de agenda gezet door de media met ongenuanceerde berichtgeving. Maar omdat het tantraveld zo versnipperd is geweest en niet goed georganiseerd, was er ook geen draagvlak om van binnen uit de “branche”  zelf de tantragevers en tantra masseurs (masseuses)  aan te pakken die fouten maken of wellicht te kwader trouw zijn. Met een klachtorgaan en een klachtenprocedure gaat dat snel veranderen. In januari  wordt een beroepsvereniging opgericht om vanuit het Tantra werkveld het kader aan te reiken aan de politiek en aan zichzelf uiteraard, om te voorkomen dat er situaties ontstaan of blijven voortbestaan zoals boven beschreven.

December gaat over donker en licht. Het is de Kalikant van Tantra die nu is losgebarsten en het risico bestaat dat in de woede ervan (eerst met de  #metoo beweging en nu dit) de goede geesten ook worden opgevroten, tegelijkertijd met de demonen. En net als in het Kaliverhaal, is het wachten op een Shiva die gaat liggen en de aarde zachter maakt voor het gestamp van de op hol geslagen Kali, die we zelf geroepen hebben.  We hebben haar geroepen, omdat we de demonen zelf niet de baas konden, die het werk dat we doen, vertroebelen. Om die demonische kanten eruit te schrappen en onze eigen krachten terug te vinden, gaan we nu met elkaar door een zware onweersbui heen die nog wel even duurt.

Maar als paal boven water staat voor mij dat Tantra een weg is die ons kan helpen om te transformeren van ons collectieve kleuter wij/zij gedrag naar een volwassen en inclusieve samenleving. We zijn sterker en wijzer dan we zelf door hebben. Door  onze bijzondere kracht en energie in eigendom te nemen en te leren ermee om te gaan, kunnen we ons collectief bevrijden uit de angstgreep van  het destructieve pad waarop we als mens op deze planeet terecht zijn gekomen. En alles is te helen en te transformeren. Juist door het leren en beoefenen van  Tantra  kunnen we  tot inzicht komen en ontsnappen uit de eindeloze beweging van slachtoffers die daders worden en andersom.  Het is een weg om een systeemsprong te maken met elkaar.

Janine Vermeulen, 30 november 2017

Effect Tantra massage: Vergroot het effect van je tantramassage met deze tips...

Wist je dat je (nog) veel meer uit een Tantra massage (en eigenlijk elke massage) kunt halen met een paar tips? We zien vaak grote verschillen tussen de verschillende cliënten die voor een massage komen. Na jaren van observatie en (na)zorg in onze massagetrajecten, zijn we tot de onderstaande tips gekomen waardoor jij je tantramassage nog intenser kunt ervaren

  1. Intenser ademen:

    In onze sessies leren we mensen vaak om anders te ademen. We passen verschillende tantrische ademtechnieken toe, gecombineerd met visualisaties. Maar welke je ook doet of toepast, als je intenser ademt, dan gebeurt er veel meer in je lijf, je hersenen en je totale energie neemt toe...Dat ademen kun je tijdens de massage doen, maar als je het ook tussentijds oefent met je partner, alleen, thuis of op je werk, dan wordt je er  gezonder en vitaler door en zal je elke volgende massage groeien in je ervaringen ook!
  2. Intentie bewust worden:

    Tantra heeft geen doel, geen focus, dus ook geen seksuele. Betekent dat dat je zomaar alles "over je heen moet laten komen"? Of dat je geen verwachtingen, verlangens en wensen mag hebben? Nee... natuurlijk heb je verlangens, wensen, grenzen, oordelen. Dat heeft ieder mens. Het gaat er hier om hoe je in liefde met je mind omgaat. Van ons mag ego, mind er helemaal zijn, maarrrr je hoeft niet achter aan te rennen wat je denkt. Waarom wil jij een tantra massage? Waar verlang je echt diep binnenin jezelf naar? Wat is jouw vraag achter jouw vraag? Die vragen zijn belangrijk, de antwoorden laten veel zien over je zelf...En: we nodigen je uit om je aandacht van verwachtingen te verplaatsen naar je intenties. Een intentie is een heel diep gevoeld verlangen dat je uitspreekt en in liefde loslaat, opdat je je kunt openen om te ontvangen wat je ziel nodig heeft. Een intentie is ook verbonden met jouzelf, en afgestemd op de wereld om je heen. Het gaat verder dan het "willen" vanuit jouw kleine ikje. Het is een wil die zich verbindt met datgene dat goed is voor jou èn de wereld waarin je je bevindt. Een intentie neerzetten is een oefening in compassie.
  3. Ontspannen, Voelen, waarnemen:

    Hoe meer ontspannen je bent, hoe opener je kunt worden en bewuster van wat er in je lichaam gebeurt. En in de subtiliteit van dat voelen en waarnemen ligt een wereld van genieten besloten. We geven niet alleen massage, we doen ook rituelen om het waarnemen, voelen en genieten te prikkelen. Maar wat je ook "doet" of al "weet"...de levendige leegte in jou is de enige manier om toegang te verkrijgen tot die subtiele, ecstatische wereld binnenin jouw lijf en ziel. Sommige oefeningen zijn alleen maar bedoeld om je mind "stil" te krijgen, om leeg te worden. Hoe meer seksuele fantasietjes en verwachtingen of zenuwachtigheid er is, hoe minder je in het "hier & nu"bent..
  4. Je impulsen volgen:
    Misschien ben je gewend om meteen op de massagetafel plaats te nemen, in afwachting van de masseur of masseuse die met jou "aan de slag gaat". Dan zul je hier verrast zijn, want hier is niemand aan het werk. Het is een spel, een dans, waarbij de gever iets "opent", aangeeft, initieert...en jij respons geeft. Hoe meer spontane respons je geeft des te meer zul je voelen en ervaren. Het is één grote uitnodiging om je taboes op geluid maken, ademen, bewegen te doorbreken..alleen wordt er zo min mogelijk gepraat. Soms betekent je impuls volgen ook dat gever en ontvanger elkaar even heerlijk omhelzen, waarna je weer wordt uitgenodigd om te voelen wat er bij jou gebeurt en je over te geven daaraan, zonder iets te hoeven, te moeten of te willen. Je impulsen volgen betekent nooit dat je de gever vertelt of dwingt wat die moet doen of dat hij of zij jouw impuls moet volgen. Het gaat altijd om jouzelf en jouw energie. Het is namelijk jouw "wetende"lichaam dat spontaan begint te bewegen om op te laden, zich vitaler te voelen, oude lichamelijke en ook mentale blokkades eruit te werken en jouzelf te helen... over die onschuldige, pure spontaniteit hebben we het.

Levenskracht omarmen: Een oud sprookje als spiegel voor het omarmen van je levenskracht!

Dat zijn de thema’s in deze tijd van het jaar. Met deze (super) maan, het komende Tantra Full Moon Festival (12 november) en Tantric Djoj (3 december) besteden we daar aandacht aan. Maar er zijn al honderden jaren lang rituelen in deze tijd. Halloween komt niet uit de lucht vallen.

Een oud verhaal uit Rusland / Oost Europa vertelt over het inwijdingspad om tot je kern te komen en vanuit je (sensuele, levens) kracht en intuïtie verder te leven.

Het verhaal heet: Vasalisa de Wijze….

Er was eens en er was niet…

Een moeder die ziek wordt en weet dat ze vertrekt. Ze roept haar dochtertje bij zich en onder de lakens vandaan haalt ze een klein popje, dat ze aan Vasalisa geeft. Dat popje ziet er net zo gekleed uit als haar dochter: met rode laarsjes, een wit schortje en een zwart rokje en vestje, dat helemaal kleurig geborduurd is.

Vasalisa moet beloven dat ze het popje altijd bij zich draagt, nooit aan iemand laat zien of erover vertelt. En het eten geeft als ze honger heeft.  De moeder sterft en  de vader trouwt opnieuw. Ditmaal met een weduwe, die zelf al twee dochters heeft.

Zolang haar vader in de buurt is, gaat het er allemaal erg gezellig aan toe in dat nieuwe gezinnetje. Maar als hij weg is, begint het gedonder. Eerst moet Vasalisa alleen maar de kutklusjes in huis doen. Maar al gauw roddelen de stiefzusjes en haar stiefmoeder over haar . Wanneer de vader een lange reis maakt, zien de drie hun kans schoon en bedenken iets om voorgoed van het meisje af te komen.

Als Vasalisa van het land met het eten voor die avond, treft ze het huis stikdonker en koud aan. Ze vraagt bezorgd wat er is gebeurd en de moeder klaagt dat het vuur is uitgegaan in huis. Doordat Vasalisa de deur open heeft laten staan, waardoor het tochtte of zoiets. Het meisje is gelooft alles en biedt vol schuldgevoel aan om het op te lossen. Maar waar haal je vuur vandaan?

In het bos woont een oude heks en iedereen weet dat de mensen die naar hoe toe zijn gegaan niet meer terug komen. De stiefmoeder stuurt Vasalisa naar Baba Jaga toe om een vuurkooltje bij haar te halen. Wat lucifers bij de AH was makkelijker geweest, maar die had je toen nog niet.

Vasalisa gaat op pad, en al gauw komt ze in een heel donker bos. Ze wordt heel bang, maar midden in haar paniek begint opeens in de zak van haar rokje dat popje te kriebelen. Ze stopt haar hand in haar zak en voelt geruststelling als ze het popje streelt. Ze geeft het popje een stukje brood, volgt de signalen ervan en komt op een open plek midden in het bos.

Daar staat een heel raar huis. De ramen en kozijnen zijn van botjes gemaakt (van mensen) en het hek eromheen van schedels. En die geven nog een griezelig lichtschijnsel in het bos ook. Opeens hoort ze de lucht suizen en als ze naar boven kijkt, vliegt daar een reuze vijzel rond met daarin een enorm lelijke heks, die met de stamper als roeispaan, rondtolt in dat ding. Aan de achterkant veegt ze haar sporen uit met een bezem van mensenhaar. Met veel bombarie vliegt het enge wijf  boven het huis en kakelt  erop los. Het huis zelf beweegt als een danser, op twee enorme gele, geschubde kippenpoten.

Vasalisa schrikt en houd haar adem in, maar het popje stelt haar gerust: ze is PRECIES waar ze moet zijn... Babajaga daalt met haar vijzelboot, tot vlak voor haar en vraagt: en wat wil jij?

Het kind smeekt om vuur voor haar familie die in de kou zit en Babajaga zegt: jaaaa… ik ken die wel. Stom kind, waarom laat je het vuur dan ook uitgaan? En waarom denk je dat ik jou vuur zal geven?

Omdat ik het vraag, zegt Vasalisa. En de heks kijkt haar fel aan en zegt: je hebt geluk, dat is het goede antwoord. Kom mee, je moet  voor me werken. Als je het goed doet krijg je vuur en anders vreet ik je op….

Ze moest allemaal dingen doen voor de heks. Vooral uitzoekwerk. Onmogelijke opdrachten, zoals maanzaadjes vissen uit een hele berg donkere aarde en beschimmelde en bruikbare maïs scheiden van elkaar. En dat moet ook nog eens tussen zonsondergang en zonsopgang. Maar telkens stelt het popje haar gerust. Ga nu slapen, ik zorg voor de rest, fluistert het. En inderdaad, elke opdracht is op tijd klaar, waardoor Babajaga een lekker kindervleessoepje misloopt.

Dat zint haar niet en de opdrachten worden moeilijker, maar Vasalisa doet alles, op tijd en zonder mopperen zelfs.

Als de heks  een heel lekker  ander soepje heeft gegeten, want dat verdomde kind kookt eigenlijk best goed… is ze eindelijk een beetje milder. En ze vraagt Vasalisa wat haar is opgevallen. En of ze vragen heeft.  Vraag, maar bedenk wel dat teveel kennis een mens vroeg oud kan maken…dreigt ze.

Vasalisa denkt aan de vreemde mannen op zwarte, witte en rode paarden die ze langs heeft zien rijden. Een ervan ging het zelfs het huisje van Babajaga binnen. Ze vraagt de heks: Wie is de witte ridder op het witte paard? Ach, zegt de heks opeens heel teder. Hij is mijn dageraad. En wie is de rode? Die, is mijn zonsopgang. En de zwarte man op het zwarte paard? Die is mijn nacht, zegt het kreng. Ik begrijp het, zegt Vasalisa.

Heb je nog meer vragen? Vraagt de Jaga poeslief..
Vasalisa wil eigenlijk ook wel weten wie die drie handen in de lucht zijn, die uit het niets verschijnen en de Jaga helpen met koken en schoonmaken. Maar Vasalisa voelt het popje springen en  houdt haar mond.

Ah, je bent wijs, wijzer dan je leeftijd, hoe komt dat? Vraagt de heks. En Vasalisa zegt: “ door de zegen van mijn moeder”.
Dat vindt de heks vreselijk om te horen. Ze scheldt de hele boel bij elkaar. Dat hebben we hier niet nodig, al dat hypocriete, christelijke gedoe, sodemieter toch op. Ga je spullen pakken en verdwijn. En ze geeft met meisje een enorme schedel op een stok mee met een gloeiend kooltje erin….

Als Vasalisa haar uitgebreid begint te bedanken, springt het popje zo hard op en neer dat ze beseft dat ze zich maar beter uit de voeten kan maken. En ze gaat naar huis.

Na een tijdje wordt ze bang van die enorme schedel die ze voor zich uitdraagt en twijfelt ze of ze er wel goed aan doet. Ze wil hem weggooien, maar de schedel begint plotseling te spreken en maant haar tot kalmte.

De stiefmoeder en zusjes zien het spookachtige licht uit het bos naar hun huis toekomen. Ze schrikken zich rot als ze zien dat het Vasalisa is, die za al bijna vergeten waren. We hebben het aldoor koud gehad, want alles wat we ook probeerden, het vuur ging steeds weer uit! klaagt de stiefmoeder, als Vasalisa aangekomen is. Vasalisa is supertrots dat ze vuur heeft gehaald, en opeens richt de schedel het vuur uit zijn ogen precies op de drie etterbakjes, die met een plof in rook opgaan. Alles wat over blijft zijn drie sintels.…

Einde…zo en nu opzouten uit deze droomwereld, het is tijd om weer aan het werk te gaan. Niet teveel vragen stellen, doen wat er gevraagd wordt, op tijd handelen en goed slapen. En op een dag zul je je licht aan iedereen laten zien. Kalm, vastberaden ga jij op je doel af, heb je je keuzes gemaakt. Is je pad helder. En geen kakelende heks, of boze stiefzus of moeder haalt jou er nog vanaf.

Maar weet je waar deze kracht vandaan komt?

Dit sprookje lijkt een beetje op vrouw Holle of sprookjes zoals Repelsteeltje. Ze zijn  de laatste 150 jaar flink toegetakeld, doordat ze een stevige “christelijk” sausje hebben gekregen en alle heidense tafereeltjes er uit zijn gesloopt. Maar ik heb dit en andere verhalen een jaar of 10? 15? geleden ontdekt doordat Clarissa Pinkola Estes ze verzamelde in haar boek:  Women who run with the wolves.

Vele van mijn leeftijdsgenoten kennen het boek, maar jonge vrouwen (en mannen!!) vaak niet. Ook kennen ze de onschatbare waarde van  die stomme kutsprookjes niet. Doordat we met de ont-kerk-ing ook heel wat allergie hebben opgebouwd tegen belerende, moraliserende, vinger-wijzende sprookjes die uitgaan van goed of kwaad. Hup! Weg ermee. Veel jongeren hebben nog nooit van  vrouw Holle gehoord…

En toch leeft zij voort. In het donkere bos, in de diepe krochten van onze ziel. Niet in de hel, zoals enkele sprookjes ons doen geloven, tenzij je wéét wat de hel is. Nee, ze komt uit een andere wereld, uit de wereld waar niets is zoals het lijkt. Waar iets is en niet is…En nadat ze je heeft ingewijd, wordt je meteen weer terug geschopt de “gewone” wereld in… Daar! Wegwezen, neem het mee in je ziel en denk er niet teveel over na.

Maar Clarissa was een nieuwsgierig meisje dat aan heel veel grootmoeders kennis en wijsheid heeft ontfutseld  en verspreid aan vrouwen zoals ik. Ik ben haar dankbaar. Want opeens is geen enkele verhaal meer zomaar een verhaal. En heb ik jaren geleden de taal van deze wereld van verhalen leren lezen. In dromen, beelden... Het was een afdaling: eerst abstract nog. Later ging het steeds dieper naar het binnenste, wonderlijke licht dat altijd schijnt in het diepste, donkere in mijzelf.

Het is deze heks, deze kracht, die regelmatig rond kakelt en met veel bombarie mij eraan herinnert of ik luister naar de OSM verhalen (ons soort mensen) of dat ik bereid ben het gewone pad te verlaten om me opnieuw op “out of my comfie” paden te begeven.

En wat denk je van haar tegenpool? Dat slimme poppetje dat de dingen kan (onder)scheiden, dat actief is, terwijl jij slaapt. Clarissa noemt het de kracht van intuïtie. En dat is zo. Maar de intuïtie van een  “ingewijde” vrouw  is iets anders dan die van een niet ingewijde….

Want hoe weet je naar welke innerlijke stem je  moet luisteren? In het verhaaltje transformeert de aanvankelijk onschuldige, lieflijke kracht met hulp van die heks in een kracht die perfect wéét… Clarissa heeft het in haar boek altijd over de wilde vrouw, de natuurlijke vrouw. De vrouw die WEET.

Het is het soort mystieke wijsheid dat we allemaal (vrouwen en OOK de mannen!!!) in ons hebben. In deze tijd denk ik dat we allemaal die kracht wel kennen. Maar soms moeten we een (nieuwe)  inwijding doorlopen, onze balans herstellen om deze  kracht te durven voelen en te leren gebruiken.

Naar welk stemmetje luister jij het meest? Is de innerlijk kakelende heks met al haar “boosheid”, wildheid, een vreemde kracht die je regelrecht naar je kern toebrengt?

Of is zij een vermomde bangerik, die het bos niet in durft, vol smoesjes zit en je liever ten gronde richt, dan dat je enig risico durft te nemen? Je aangepaste kant?

En dat popje dan? Waarom zou dat onder lakens vandaan komen, van de al te lieve moeder die (natuurlijk hoe kan het ook anders) sterft? Wat voor metamorfose kan dàt zijn?

En waarom zit het in het zakje van het rokje van Vasalisa en streelt zij het zacht? En geeft ze het eten als het honger heeft?  Waarom mag ze er nooit over praten? Wat zou dat kleine popje kunnen zijn?

In West Canada heb je een moedercultus waar de godin wordt afgebeeld met een klein popje tussen haar benen, ipv een yoni of vagina. Het is mogelijk eenzelfde soort manier van praten als in dit sprookje. Rusland en Canada zijn buren…Het popje is waarschijnlijk dus een yoni.  En het is de kracht van de yoni die zich uiteindelijk verbindt met het licht achter je ogen…doet dat je ergens aan denken?

Ja natuurlijk.. het is een oud inwijdingsritueel over de transformatie van seks in een ongekende kracht waarmee je wéét, stáát, bént en handelt op het juiste moment. Waar niemand je afhoudt van wat jij te doen hebt…

In deze dagen, in deze tijd van het jaar wordt gevoeld dat de sluiers tussen de verschillende werelden het dunst zijn… De kerk heeft er Allerzielen van gemaakt, maar het is een oud oeroud ritueel dat alle doden, overstromingen etc. over de hele wereld herdenkt! Alle mega crises waar de mensheid voor heeft gestaan en heeft moeten kiezen om te overleven. Gesymboliseerd door het onderscheid maken (de taken en klusjes) en door je licht te zetten in iets engs… in een schedel als symbool van menselijke kracht, goddelijke kracht, oerkracht…

En dat..ja dat kun je tegenwoordig wèl kopen bij de AH.., Het is de pompoen met het enge gezichtje erop, een commerciële afgeleide van deze schede van wijsheid en licht..

Schedels zijn in oude culturen symbolisch voor “dat wat overblijft als alles is vergaan”..de kern, je DNA of je “spirituele DNA”, dat wat altijd blijft en nooit verloren gaat. Je Wilde Ziel.

En dat is niet zo gek bedacht als je weet dat wetenschappers hebben aangetoond dat er cellen in je botjes zitten die informatie bevatten die jij hebt overgeërfd uit je familielijn..kennis die opgeslagen ligt door ervaringen van miljoenen voorouders…als een giga-bibliotheek in je botjes. Een giga kracht trouwens en vreemde kennis waarvan je niet wist dat je die had. Zoals een (Nederlandse) vrouw die na een hersenbloeding alleen nog maar Duits kan praten..of dingen die mensen opeens ontdekken over zichzelf na een zware beproeving.

Wat zou het fijn zijn als je die kennis altijd zou durven voelen en toelaten en niet “je licht onder de korenmaat laat schijnen…” Wat een power zou je dan hebben. Met die kracht ontmaskeren we alles wat in de weg staat om een gezond lijf te hebben. Daarna rekenen we af met alles wat we niet meer nodig hebben in onze omgeving en kiezen we voor een echt leven. 

Mooi ook, dat deze heks in het verhaal met haar rood gloeiende ogen, aan de oppervlakte iets van een duivel heeft, maar diep binnenin de dag, het vuur (zon) en de nacht behelst. Dus alle potentie. Het kan alles maken wat je nodig hebt: het licht, het (reinigende) vuur en het donkere.  Aan jou de keuze..

Mooi ook om in deze tijd van het jaar zo een inwijdingsweg te volgen! De tijd waarop de bomen hun blaadjes verliezen en hun kracht diep binnenin henzelf terugtrekken, ondergronds.. De tijd waarop je de voeding die je nodig hebt, moet kunnen kiezen om een tijdje vooruit te kunnen, omdat het niet altijd beschikbaar is (nou behalve bij de AH dan, maar we hebben het hier over echte voeding natuurlijk).  En dat kunnen kiezen, dat gaat niet als je niet het overzicht hebt, als je hoofd vol zit met oordelende, schreeuwende gekken die roepen dat je het nooit goed doet.

Een inwijdingsritueel dat perfect is voor deze tijd van het jaar: omhels het meeste enge waar je bang voor bent en gebruik het als bescherming voor je licht. Zodat je licht het werk kan doen: opruimen en korte metten maken met langlopende conflicten, familieruzies, wegduikende nep vrienden, banen waar je op de klok zit te kijken tot het 5 uur is, relaties die door sudderen omdat je denkt dat het je ouwedag voorziening moet zijn, naaaah! Dat is allemaal ruis.

Met de winter voor de deur ruim je alle afleidende energietjes op en richt je je op je  kern, zodat je overhoudt wat er werkelijk toe doet.  Wat werkelijk vruchtbaar is….Waardoor je je levensenergie niet meer verspilt aan slaafs gedrag, goedkeuring vragen, pleasen, slachtoffergedrag, grijperigheid, profiteursgedrag etc.

Ah dat is zo superleuk! Je hoeft niet aardig te zijn, en je mag helemaal voor jezelf gaan om jezelf in de diepste kern te mogen voelen. Dan kom je in een donkere, leegte. Zonder alle projecties is alles leeg en ruim. En daarin kan het leven ontstaan, en alles groeien en tevoorschijn komen wat ertoe doet.

Met Wilde Ziel laten we ons inspireren door dit soort verhalen en rituelen. We kiezen een vorm die daarbij aansluit. En we durven die ook weer los te laten, met de grilligheid van de Jaga, juist omdat we denken dat er iets anders nodig is in het moment…

En met de nodige humor en lichtheid natuurlijk! 

Zo raken we vertrouwder met die “enge” kracht, die onze levenskracht is. En je kunt het als licht of donker zien, maar eigenlijk maakt het niets uit, want het gaat om de (helende!) werking ervan te ervaren. En het is aan jou om te kiezen wat jij daarmee wilt of doet.

Wil je kennismaken naar die kracht in jezelf? Met een persoonlijk inwijdingsritueel kun je dat onderzoeken tijdens een van onze Wilde Ziel sessies. Kijk maar eens bij  Wilde Ziel massages en/of coaching op onze website wildeziel.nl! Of kom naar een van onze evenementen (zie boven)!